Precis som reklam är propagandans syfte att påverka och att nå fram med ett budskap. Skillnaden ligger i att målet med propaganda inte är att övertyga människor att köpa en produkt, utan att rösta på ett visst sätt eller att ha en särskild uppfattning i en viss politisk fråga. Många förknippar ordet propaganda med krig – till exempel den propaganda som både Tyskland och de allierade använde under andra världskriget – men propaganda används även i fredstider för att väcka känslor kring vissa politiska frågor. De affischer man ser uppklistrade över hela staden inför ett val, som förespråkar olika partier, är till exempel propaganda.
En av de mest effektiva formerna av propaganda är videoformatet. Detta är något som man har insett sedan länge i reklambranschen, då tv-reklam har funnits i princip lika länge som själva tv:n. En form av propaganda på tv idag kan sägas vara de filminslag som olika välgörenhetsorganisationer har skapat för att övertyga människor att donera till deras sak. Målet med dessa filmklipp är ju att väcka känslor hos tittaren, och övertyga dem om att organisationen gör rätt.
Om du själv har en sak eller en politisk fråga som du skulle vilja öka stödet för bör du därför överväga att skapa en propagandafilm om den. Även om du inte har råd att sända filmen i tv finns det idag gott om kanaler på internet där du kan sprida din film helt gratis, till exempel Youtube. Du hittar ett produktionsbolag i Stockholm som kan hjälpa dig med allt det praktiska på Megapixelab.se.