Effektiv avvikelsehantering för tryggare rutiner


Många medarbetare anser att rapportering av avvikelser är att lägga ned onödig tid på att älta över misstag. Detta är i princip alltid ett tecken på dålig kommunikation från ledningen, och ibland också tecken på onödigt komplicerade processer.

Hantera avvikelser korrekt och få medarbetarna med dig

Med ett effektivt avvikelsehanteringssystem slår du inte bara två, utan tre flugor i en smäll:

  • Företaget får mer data över vilka rutiner som av någon anledning tenderar att fallera.
  • Medarbetare och chefer känner sig trygga i att överdrivet komplicerade processer faktiskt dras upp till ytan.
  • Få svart på vitt vilka områden som företaget behöver fokusera på.

Ett företag som gör det enkelt för medarbetare att rapportera om avvikelser i processer – från kundservicepersonal till mellanchefer – har bäst förutsättningar att täppa igen luckorna och utvecklas. Säljare blir mindre frustrerade över att produkten eller tjänsten de sålt inte levereras korrekt, kundservice-personal känner sig tryggare och lönsamheten ökar.